Els ciutadans i les entitats podran participar directament dels plens, presentant precs i preguntes, o bé mocions. Aquesta és una de les novetats del Reglament Orgànic Municipal, aprovat aquest dilluns al ple de l’Ajuntament de Lloret de Mar. Conegut com a ROM, el nou reglament incorpora altres canvis importants: la convocatòria d’un ple anual sobre l’estat del municipi, com s’han de convocar les consultes populars i regula òrgans del consistori com les juntes de govern local o els mateixos plens.
El nou Reglament Orgànic és un dels punts destacats de la sessió d’aquest dilluns, on s’ha aprovat per 16 vots a favor i les abstencions de Ciutadans i PSC. Els grups que hi estan a favor destaquen el consens amb què s’ha elaborat el document i que fomenta la participació ciutadana. Mentre que els que hi estan en contra retreuen que li falten les al·legacions del període d’exposició pública i que hi ha demandes que no han estat ateses. Tots han estat d’acord, però, en què era un reclam històric a Lloret.

Jordi Sais (Junts per Lloret) en destaca “la participació directa al ple de veïns i entitats”. Jordi Hernández (Cs) assenyala que “no és encara una aprovació definitiva, el text ha millorat però encara falta més flexibilització”.
Jordi Orobitg (ERC) assegura que el ROM “a qui més beneficia és a l’oposició o a la participació ciutadana, volem que tothom se’l senti seu”. Miguel Gracia (Lloret en Comú) es mostra content perquè “per fi, després de molts anys, tenim un reglament en què hi hem participat activament”.
Francisco Pastor (PSC) es queixa que hi ha demandes “no ateses per part de l’equip de govern, que ha negociat a mitges”. Lluïsa Baltrons (Força Lloret) valora que “els veïns podran fer precs i preguntes als plens, i les associacions podran dir la seva”. Lara Torres (portaveu dels regidors no adscrits) conclou que “han sigut mesos de negociacions, és un bon ROM, consensuat, que obre la porta a formes de participació”.

El Reglament Orgànic Municipal s’ha aprovat inicialment en el plenari d’aquest dilluns. El document servirà per regular el funcionament i l’organització dels diferents òrgans municipals, entre els quals hi ha el propi ple. Es tracta d’una demanda històrica dels diferents grups municipals, atès que fins ara l’Ajuntament es regia per una norma genèrica, el Reglament d’Organització i Funcionament (ROF) de les entitats locals.
Segons fonts municipals, el ROM entra ara en el període d’exposició pública per a les al·legacions. Un cop valorades en un plenari, el reglament entrarà en vigor durant els primers mesos del 2021.