El PSC defensa que el conveni amb la propietat de Can Juncadella té totes les garanties jurídiques perquè Flinder Data el compleixi i considera que és l’única manera de fer viable l’obertura del camí de ronda entre Cala Canyelles i Cala Morisca. La resta de grups municipals, però, posen de relleu que el conveni beneficia a la propietat i, a més, no té les garanties necessàries perquè es compleixi.
Al ple d’aquest dilluns s’ha tombat la proposta d’acord que ha presentat el PSC per desencallar l’obertura del camí de ronda de Can Juncadella. Recordem que la proposta ja es va portar a ple el juliol passat, però en aquell moment l’alcalde va accedir a retirar el punt de l’ordre del dia, després que diversos grups municipals demanessin més temps per analitzar-lo i expressessin dubtes sobre el seu contingut. Ara, els socialistes s’han tornat a quedar sols defensant l’acord amb Flinder Data.
El portaveu del PSC, Alejandro Pérez, assenyala que arribar a un acord amb la propietat és l’única manera de poder fer complir la sentència i assegura que els serveis tècnics de l’Ajuntament sí que veuen garanties jurídiques. «Pel que fa al tram actual, que ja està obert, no és accessible, però no podem remodelar aquest tram i fer-ne un altre paral·lelament; el que hem pactat amb Flinder Data és fer un tram que sigui el millor possible per als lloretencs i lloretenques, ja que l’altre passa pel bosc i no hi ha vistes i, a més a més, està difuminat i la pròpia sentència ho diu», ha afegit.
«Tenim l’ok dels nostres tècnics jurídics que diuen que sí que hi ha una seguretat jurídica perquè això es pugui portar a terme»
Alejandro Pérez
Com diem, però, la resta de grups municipals van votar en contra de l’aprovació del conveni al ple d’aquest dilluns. Tot seguit, coneixem el punt de vista de cada formació i comencem amb Junts Lloret, que considera que es tracta d’un molt bon conveni i reconeix que arribar a un acord és l’única manera d’aconseguir l’obertura del camí de ronda, però veu mancances substancials en el redactat. El més destacat, segons el portaveu, Jordi Martínez, és que no hi ha cap garantia que l’Ajuntament pugui accedir al camí sempre que hi hagi una necessitat i no es pot refiar d’haver de demanar permís a la propietat. «Fins que no se solucioni això i fins que no sapiguem exactament quin projecte s’ha de tirar endavant i si la Generalitat o Costes permet tirar-lo endavant, no té cap sentit firmar aquest conveni», ha argumentat Martínez.
«El que veiem és que si hi ha qualsevol tipus de problema, l’Ajuntament com a responsable subsidiari no té la llibertat per poder accedir al camí de ronda quan sigui necessari»
Jordi Martínez
Recordem que la sentència del 2023, que és ferma, dona la raó a l’Ajuntament, però també marca que el traçat no està exactament delimitat i el camí actual no és practicable. Per això l’acord amb la propietat marca un nou traçat, que passa el més a prop possible de la primera línia de mar.
Des de Tots per Lloret, Albert Robert es mostra molt desconfiat d’una propietat que sempre ha fet tot el que ha pogut per encallar el projecte i assenyala que hauria de demostrar la seva voluntat real impulsant els tràmits per a l’aprovació d’un Pla Especial que permeti modificar el traçat del camí de ronda.
«El Pla Especial que s’ha d’aprovar a Urbanisme l’ha d’iniciar la propietat privada i no fa falta signar un conveni per iniciar això; llavors, aquí sí que vèiem que hi havia reticències a iniciar les obres d’aquest nou traçat»
Albert Robert
ERC critica que l’actual equip de govern no faci complir la sentència a la propietat després de tants anys de litigis. El portaveu republicà, Albert Ferrández, ressalta que és impossible confiar en aquesta propietat, que fa un temps barraven el camí armats, malgrat que ja hi havia sentències judicials favorables al consistori. «Què ha fet el govern Lamelas? En contra del que han fet tots els governs des de fa molts anys i, per tant, fer complir la sentència judicial que tant d’esforç ha costat, han preferit asseure’s amb la propietat i partir de la base errònia, i fins i tot jo dic fictícia, que hi ha bona voluntat per tal de tirar endavant un traçat alternatiu», ha dit Ferrández.
«Hi ha una sentència ferma que ja no es pot recórrer més i, per tant, és una carta que nosaltres tenim molt bona, que el govern socialista de l’alcalde Lamelas no ha sabut jugar a la negociació»
Albert Ferrández
A més, ERC considera que el conveni hauria de garantir un pas provisional mentre es fan les obres del camí de ronda definitiu.
Sumem Lloret també és crític amb aquest acord, que considera que no dona garanties a l’Ajuntament, i recorda que s’ha de fer complir la sentència perquè tothom hauria de ser igual davant la llei. Així ho exposa la portaveu, Lara Torres, que ha matisat que «la justícia és igual per a tothom i aquest és el missatge que hem de donar: aquests particulars que tenien un conflicte amb l’Ajuntament de Lloret de Mar han esgotat la via judicial i, en tot cas, quan han acabat aquesta via, han volgut negociar amb l’Ajuntament».
«La proposta de conveni era ambiciosa, amb un traçat espectacular, però que nosaltres vèiem molts obscurs i no tan blancs, que és el que hauria de ser aquest conveni»
Lara Torres
Lloret en Comú, malgrat ser soci de govern amb el PSC, també ha votat en contra del conveni. El seu portaveu, Frederic Guich, argumenta que ells també eren favorables a intentar arribar a un acord amb la propietat, però considera que s’ha demostrat que no hi ha una voluntat real de tirar endavant l’obertura del camí i, per tant, no té cap sentit aprovar un conveni que els és favorable.
«Aquest conveni l’únic que fa és perllongar en el temps la no utilització d’aquest camí de ronda que és públic per part dels lloretencs i lloretenques; és un conveni fet a mida per a la propietat i que impedeix, o almenys limita, els drets de l’Ajuntament»
Frederic Guich
Vox també ha votat en contra de l’aprovació del conveni, però la portaveu ha declinat fer declaracions a la ràdio per afonia.
No obstant el vot negatiu, absolutament tots els grups han volgut deixar clar que estan a favor de l’obertura del camí de ronda, que consideren una necessitat per a Lloret de Mar després de tants anys de litigis i esperen trobar la via per poder fer-ho realitat al més aviat possible.
