El Partit Animalista PACMA a Girona ha presentat una queixa davant la Comissió de Garantia del Dret d’Accés a la Informació Pública (GAIP) de la Generalitat, en la qual critica “la manca d’informació i de respostes clares” per part de l’Ajuntament de Lloret de Mar a les seves sol·licituds relacionades amb presumptes casos de maltractament animal.
En concret, sobre uns rucs que estan en bones condicions en un terreny que no està legalitzat per tenir aquests animals, un gos desaparegut després de ser adoptat quan va a decomissat d’un okupa de la masia de Can Buch i altres casos de gossos en situacions d’abandonament i amb clares vulneracions de les normatives de benestar animal. El PACMA subratlla que són casos denunciats per veïns a través de videos o bé que ells comproven directament en persona.
Una integrant del partit a Girona, Aitziber Sainz de Buruaga, afirma que «cal fer pressió perquè l’Ajuntament actuï, ja que arran del nostre comunicat ha demanat informació a correcuita». Afegeix que «demanem més mitjans, recursos i rapidesa en actuar», quan es denuncien aquests casos de presumpte maltractament animal a Lloret.
El partit animalista adverteix que, malgrat que l’Ajuntament de Lloret compta amb un departament de Benestar Animal amb el qual intenten col·laborar, no s’obtenen respostes clares sobre les actuacions que es duen a terme i els donen l’excusa de la manca de personal, de temps o d’excés de casos per atendre. En aquest sentit, des del PACMA asseguren que segueixen estenent la mà per col·laborar, però exigeixen respostes clares a les seves peticions. El partit conclou que aquesta actitud suposa una vulneració del dret de la ciutadania a accedir a informació pública i una falta de transparència per part de l’Ajuntament de Lloret.
La resposta de l’Ajuntament de Lloret
Davant de la nota de premsa del PACMA amb aquests queixes, l’Ajuntament ha respòs que s’han analitzat els casos denunciats i que s’ha fet un seguiment de tots els procediments corresponents dins del marc administratiu i competencial establert.
En concret, sobre el cas dels burros, l’Ajuntament explica que l’expedient està en tràmit i actualment existeix un document de requeriment establert al juliol, pendent de firma i notificació. A més, s’han fet inspeccions per part dels Agents Rurals i de Protecció Civil, que han informat que els animals es troben en bon estat i que en cap cas no es pot considerar que hi hagi maltractament animal.
Respecte al gos de l’okupa de Can Buch, el consistori afirma que no va ser decomissat per l’Ajuntament, sinó que el van retirar ciutadans particulars i que tenen coneixement que l’animal s’havia de traslladar a Banyoles, on Lloret no té competències. No obstant això, atès que el gos encara figura a nom de l’Ajuntament a l’aplicació ANICOM, s’ha acordar recopilar tota la documentació necessària, en coordinació amb l’ajuntament banyolí, per valorar l’estat de l’animal i, en cas que es considerés oportú, es derivaria a la Fiscalia per via penal.
