Aquests dies es pot visitar a la Casa de la Cultura una exposició titulada Fotoperiodisme a la rereguarda, que aplega les imatges més representatives sobre la vida i el treball a la rereguarda catalana durant la Guerra Civil espanyola. Publicades en un suplement de La Vanguardia, són fotografies fetes per Rafael Villarubias.
A la mostra es veuen les imatges així com el tractament que van rebre a la premsa gràfica del moment, en una època de molta rellevància de la imatge a la premsa, en què destacaven els fotomuntatges de pàgines interiors i portades.
El català Rafael Vilarrubias va començar la seva carrera professional en el món de la imatge amb la fotografia comercial. Va exercir de retratista fotografiant persones, vistes, paisatges, actes socials de Banyoles i dels municipis propers. Als anys ’30 del segle passat va començar la seva etapa com a fotoperiodista al diari La Vanguardia en el qual va publicar nombroses fotografies. També va col·laborar al diari El Día Gráfico i en la revista local de Banyoles Horizontes.
Les fotografies de Vilarrubias, el fons del qual està custodiat per la Diputació de Girona, ofereixen un testimoni excepcional de la Segona República, la Guerra Civil i la postguerra espanyola. La mostra es pot visitar fins el 26 de setembre a la Casa de la Cultura de Lloret.