Aquest dissabte, 24 de febrer, es commemorarà la Revolta dels Joseps a Lloret de Mar. Els fets es remunten exactament a 236 anys enrere, el 24 de febrer de 1788, quan un grup de pescadors es va negar a pagar el delma del peix als representants del Capítol de Canonges de Girona.
Era un impost obligatori que els eclesiàstics cobraven en espècies, tant a pescadors com a pagesos. Els pescadors, però, al·legaven que una cèdula reial indicava que el peix havia de quedar lliure d’impostos. Malgrat la revolta, l’impost es va haver de seguir pagant fins a 17 anys després, el 1807.
Cesca Mas, llicenciada en Història, va fer un extens treball mentre estudiava la carrera, amb el qual va rebre un premi des del Consorci de la Costa Brava i, després, el Club Marina Casinet en va publicar un llibre. Ella mateixa ha explicat que, en aquella època, la població de Lloret depenia de la canongia de Girona i, per tant, havia de pagar els impostos a la Catedral gironina. Un d’aquests impostos era el delma del peix, que és el que els pescadors es van negar a pagar.
“Els pescadors van començar una revolta, es queixaven per haver de pagar aquest impost, perquè s’havia publicat uns anys abans una cèdula reial on es deia que el peix havia de quedar lliure de pagar impostos”
Cesca Mas
Una protesta popular que va comptar amb un ampli suport de la població. El nom ve donat perquè la majoria dels homes a qui van jutjar pels fets es deien Josep.
“7 dels 8 homes que van condemnar com a incitadors de la revolta es deien Josep”
Cesca Mas
El llibre publicat pel Club Marina Casinet sobre la revolta dels Joseps es pot consultar a l’arxiu municipal.