25 C
Blanes

La temperatura del mar està per sobre del normal i és un fenomen amb tendència a l’alça

El cap de Climatologia del Meteocat, Marc Prohom, alerta que calen mesures "urgents".

La platja de Lloret, aquest matí
La platja de Lloret, aquest matí
Marc Prohom

Si heu anat algun dia a la platja a fer un bany, haureu pogut comprovar que la temperatura de l’aigua està molt per sobre del que li pertocaria en aquesta època. De fet, estem tenint la temperatura del mar que hi ha normalment a finals de juliol, en plena canícula, i no pas a començaments d’estiu. I sembla que aquest fenomen té una tendència a l’alça, com a conseqüència de l’escalfament global.

El cap de Climatologia del Servei Meteorològic de Catalunya (Meteocat), Marc Prohom, alerta que, de fet, “el preocupant és que cada cop tenim més situacions d’onades de calor, tant marines com de l’aire, i cada vegada es produeixen valors més intensos i duren més”. Això, evidentment, té molts efectes perjudicials per als ecosistemes marins.

“S’està detectant una migració o mortalitat d’algunes espècies marines que no es poden adaptar a les noves condicions, mentre altres, com les meduses, s’eixamplen i envaeixen l’espai que abans ocupaven les espècies marines autòctones”

Marc Prohom

Tot i que amb la pluja intensa que ha caigut a Lloret de Mar, l’ambient ha refrescat, el mar seguirà amb temperatures elevades, com a mínim, uns dies més.

“Encara que l’onada de calor vagi a la baixa, el mar continuarà la inèrcia d’escalfament durant força setmanes”

Marc Prohom

Marc Prohom reconeix que es poden fer coses per millorar la situació en el futur, tant a nivell personal com de grans organitzacions, però alerta que s’han de fer amb urgència.

“Es poden fer coses? Sí, evidentment. I s’han de fer ja! Cada cop tenim menys marge de temps per actuar: hi ha aspectes globals de grans entitats i grans països, que s’han de posar d’acord per reduir les emissions, però també a nivell particular, en el sentit de com vivim”

Marc Prohom

Si no es prenen mesures dràstiques de manera urgent, la situació serà cada cop més insostenible, perquè, de fet, el canvi climàtic no és una problemàtica que ens afectarà en el futur, sinó que “ja n’estem notant les conseqüències”.

“La mitjana actual de temperatura a Catalunya és 2 graus més alta que fa 75 anys i això està comportant canvis perceptibles en molts ecosistemes”

Marc Prohom

L’estiu cada cop s’eixampla més, amb temperatures més extremes i també amb fenòmens meteorològics més pronunciats al llarg de l’any. Per això si volem garantir a les generacions futures que puguin habitar el nostre planeta, és necessari fomentar la sostenibilitat en el nostre dia a dia.

“No és la fi del món, però haurem de canviar molts aspectes del nostre dia a dia si volem que les nostres generacions futures tinguin un futur una mica assegurat”

Marc Prohom

El cap de Climatologia del Meteocat assenyala que el que s’ha fet els últims 150 anys el món no pot suportar-ho i, per tant, hem de canviar els nostres hàbits, per exemple, amb el foment de les energies renovables (en què Catalunya està encara molt endarrerida) o en la reducció de la petjada de carboni individual de cadascú.

Contingut per a tu

La policia fa servir la càmera tèrmica dels drons per prevenir accidents a la nit

És una eina que permet detectar situacions de risc de manera immediata i amb una "gran precisió".

Què hem de fer si veiem foc o una columna de fum en el bosc?

Lloret de Mar es troba ara en un risc moderat d'incendi forestal, que dona "una certa tranquil·litat però sempre cal estar alerta".

Concert de festa major aquest dissabte a Lloret de Dalt

Amb el duet format per Josep Soto i Jordi Torrents, que actuaran -si el temps ho permet- a les 22h.

Lara Torres: “és un honor ser la pregonera de les festes de Can Carbó i Mas Baell”

En el seu discurs, defensarà que vida de barri és possible en aquest indret, on "la convivència és excel·lent".

El Club Marina Casinet recupera el concert de jazz previ a la pandèmia

Es duu a terme avui (22h), a davant de la seu de l'entitat, en un sopar amb socis i simpatitzants.

Darrers programes

Bon Dia Bona Hora – 7 JULIOL 2025

L'informatiu matinal

Cocodril Club – 6 Juliol 2025

La història del pop-rock amb les cançons que s’han convertit en autèntics himnes

Club Privé – 5 Juliol 2025

Les nits de dissabte gaudeix del ritme que marca Disco Privé en el seu club particular

Ràdio Box – 5 Juliol 2025

L’actualitat musical i les novetats de la setmana. Presentat per Albert Batlle.