La metgessa lloretenca Maria Josep Martí tornarà a fer controls antidopatge en uns jocs paralímpics. Serà a partir d’aquest dimecres, a París, on competiran, fins al 8 de setembre, 4.400 atletes.
Martí ja va coordinar un dels centres que fa controls de dopatge en els Jocs Olímpics d’aquest agost i ara serà en els paralímpics, tal com va fer ja a la cita de Tòquio el 2021.
La lloretenca, que treballa a l’Hospital de Palamós i té consulta a Lloret, és metgessa de l’esport i osteòpata. La seva tasca als Jocs Paralímpics és garantir que la participació dels esportistes sigui neta, sense l’ajuda de cap substància que incrementi les seves capacitats físiques. En aquest sentit, els controls que es fan són els mateixos que a les Olimpíades.
“S’extreu el mateix tipus de mostra i l’única diferència és que, és clar, els paralímpics tenen unes característiques físiques diferents i has d’estar preparat per atendre’ls”
Per a Maria Josep Martí és un goig poder compartir l’experiència amb els atletes paralímpics, perquè són un exemple de superació.
“Quan estàs amb ells, t’oblides fins i tot que tenen qualsevol tipus de discapacitat, perquè són autosuficients de totes les maneres i sempre ho veuen tot de manera molt positiva”
En el cas dels Jocs Olímpics de París 2024, ha pogut detectar alguns casos de dopatge, que s’han fet públics al web de l’Agència Mundial Antidopatge. Han estat jornades intenses de feina, però assegura que l’experiència ha estat molt gratificant.
“He gaudit molt, hem treballat molt perquè teníem uns horaris intensos, però ha valgut molt la pena”
Per poder fer un control antidopatge, els metges primer han d’esperar les instruccions de la International Testing Agency, que els notifica quins esportistes han estat seleccionats per passar la prova. L’esportista, acompanyat d’un escorta, es dirigeix a l’Estació de Control de Dopatge i aporta la seva mostra, a través de sang o d’orina. Es tracta d’una mostra que és processada amb un protocol molt estricte, per garantir que pugui arribar al laboratori sense ser manipulada