Tenim per davant un cap de setmana llarg, de tres dies, a Lloret de Mar. El proper dilluns, 18 de novembre, és Sant Romà, una diada festiva que ens permet recuperar una pregunta que ens fem cada any: quin Sant Romà es venera a Lloret?
Segons fonts de l’arxiu, hi ha fins a 25 màrtirs amb aquest nom. El que està documentat és que al segle XI es va consagrar la primera parròquia de Lloret -llavors situada a les Alegries- en honor a Sant Romà, però no està clar a quin sant es referia.
Històricament els lloretencs havien venerat el Sant Romà soldat, màrtir a Roma, de qui hi ha imatges al retaule de l’església parroquial. Una opció que defensa mossèn Martirià Brugada.
“Els documents antic parlen d’aquest sant, el que realment es venera a Lloret”
Martirià Brugada
Però el Sant Romà soldat té la festivitat el 9 d’agost, molt propera a Santa Cristina, la qual es va moure al 18 de novembre, el dia dedicat al Sant Romà diaca, màrtir d’Antiòquia. Com si això no fos suficient, fa uns anys un historiador va proposar un tercer Sant Romà, el màrtir de Girona, però és una opció que ha anat perdent força.
Sigui com sigui, la tradició marca que el 18 de novembre, a Lloret de Mar, se celebra la diada de Sant Romà. Es farà la missa solemne a les 11h, amb la singularitat que es balla la sardana al voltant del temple. Enguany s’interpretarà la sardana ‘El meu nebot’ dedicada a Joan Domènech, amb motiu de l’Any Domènech. Canta el cor Alba de Prima i a la sortida, hi haurà ballada de sardanes.