La jornada central de la festivitat de Festa Major és aquest dijous, 18 de novembre, diada de Sant Romà. Però, quin Sant Romà es venera a Lloret de Mar?
No hi ha res segur al respecte i el debat fa anys i anys que dura. Segons l’arxiver municipal, Quim Daban, a l’arxiu de la Catedral de Girona hi ha pergamins on queda documentat que el 8 de gener de l’any 1079 el bisbe gironí Berengué Guifré va consagrar la primera parròquia de Lloret en honor a Sant Romà, que és l’actual ermita de les Alegries.
Però en la documentació recollida no hi ha cap indicador clar sobre a quin Sant Romà va voler dedicar la parròquia lloretenca el bisbe, malgrat que hi ha fins a 25 màrtirs anomenats Sant Romà.
Basant-se en llegendes, tradicions i conjectures diverses, Quim Daban explica que històricament els lloretencs havien venerat Sant Romà soldat, màrtir a Roma, de qui hi ha imatges al retaule de l’església parroquial. Aquesta diada, però, es commemora el 9 d’agost, i sembla ser que als lloretencs no els acabava d’agradar que la festivitat fos tan propera a la jornada de Santa Cristina, en una època entre la mobilitat entre municipis era molt complicada.
“A molts lloretencs no els devia agradar la celebració tan propera a la festivitat de Santa Cristina, el 24 de juliol, quan la celebració de Sant Romà soldat es fa el 9 d’agost”
Quim Daban
Per això van proposar canviar la celebració del 9 d’agost al 18 de novembre, que és el dia dedicat al Sant Romà diaca, màrtir d’Antiòquia.
No obstant això, fa uns anys l’historiador Josep Maria Pons i Guri va posar sobre la taula un tercer Sant Romà: el màrtir de Girona.
“Berengué Guifré tenia una profunda devoció per Sant Romà màrtir de Girona, del segle IV dC, que fou martiritzat juntament amb Sant Feliu”
Quim Daban
Sigui com sigui, la tradició marca que el 18 de novembre, a Lloret de Mar, se celebra la diada de Sant Romà. Com és habitual, aquest any es farà la missa solemne a les onze del matí i es recupera la sardana al temple. A més, es comptarà amb la participació del cor Alba de Prima i, en acabar, es farà una audició de sardanes amb la cobla Ciutat de Girona a la plaça de l’Església.