El Pare Pelegrí, una tradició centenària que aplega els veïns de Tossa i força lloretencs

Arriba el proper dilluns, en què es complirà el vot per agrair a Sant Sebastià que salvés Tossa de la pesta al segle XV.

El Pare Pelegrí de Tossa és seguit per molts fidels cada any.
Albert Pons, Joan Antoni Hervías
El Pare Pelegrí, una tradició centenària que aplega els veïns de Tossa i força lloretencs
00:00

El Pare Pelegrí és una tradició centenària de la població veïna de Tossa de Mar, que cada any compta amb força lloretencs. El proper dilluns, com cada 20 de gener i des de fa més de 500 anys, els veïns compleixen el vot del poble per agrair a Sant Sebastià els salvés de la pesta. El que fan és anar caminant, en silenci, fins a Santa Coloma de Farners. L’endemà es fa el recorregut a la inversa, de tornada a Tossa.

Un dels participants enguany és Albert Pons, tossenc que viu a Lloret.

«És un orgull acompanyar el Pare Pelegrí, una tradició que representa el poble de Tossa i que es fa amb el màxim respecte”

Albert Pons

La tradició consisteix en què una persona és escollida cada any per ser el Pare Pelegrí, un honor que es guarda en secret fins el mateix dia 20 de bon matí. L’acompanyaran centenars de persones, algunes descalces, des de Tossa fins a Santa Coloma de Farners, on hi ha l’ermita més propera dedicada a Sant Sebastià.

Són 40 quilòmetres de recorregut, per camins i boscos. L’endemà es duu a terme el recorregut de tornada a Tossa, on la població rep el Pare Pelegrí i els seus acompanyants amb un respectuós silenci i amb torxes que marquen el camí. És una entrada realment impressionant.

Com que aplega força veïns però també gent de fora, Joan Antoni Hervías, síndic del Pelegrí, demana «respecte» i recorda que “és un pelegrinatge i no una excursió”. Hi ha persones que fan el pelegrinatge descalces amb motiu d’alguna promesa. El recompte d’acompanyants del Pare Pelegrí es fa sempre el mateix 20 de gener, a mig camí.

Tot a punt per la 13a Marxa de Torxes

El recorregut, que començarà aquesta nit a les nou del vespre i sortirà des de la Dona Marinera, estrena enguany nou itinerari.

L’Esplai Capicua inaugura exposició per celebrar el seu 35è aniversari

Hi trobareu objectes, fotografies i anècdotes de les quals han estat les tres dècades i mitja d'història de l'agrupació lloretenca.

Tarda de contes a la plaça Melcior Montero

L'activitat, a càrrec de la narradora oral Mon Mas, pretén apropar la biblioteca als barris més allunyats.

La Festa Major de les Alegries arriba diumenge amb una programació pensada per a tots els públics

Entre els actes més destacats trobarem la Batallada, el dinar a la Pineda i el berenar popular amenitzat amb discjòquei.