El Centre d'Estudis Avançats de Blanes (CEAB) treballa en la creació d'una aplicació per a mòbils que permetrà perseguir el mosquit tigre, un tipus d'insecte que genera picades doloroses i que pot transmetre malalties. Es reprodueix amb molta facilitat, amb només una petita quantitat d'aigua, i a més té una gran mobilitat, ja que li agrada especialment desplaçar-se en cotxe.
De moment, l'aplicació -que rep el nom de 'Caçant el tigre'- és només un prototip. Però la idea és que es pugui començar a utilitzar en els propers mesos. En una primera fase, s'adreçarà als alumnes d'entre 10 i 11 anys. A través d'uns tallers educatius, es farà arribar a uns 7.000 nens de 200 escoles de les comarques de Girona.
La iniciativa ajudarà a identificar l'insecte i, en cas de dubte, permetrà enviar fotografies a experts. L'objectiu és completar el mapa de l'expansió del mosquit tigre que fa anys que elabora el Servei de Control de Mosquits. A més, permetrà que els tècnics es desplacin per combatre el mosquit si es detecta un repunt en alguna zona geogràfica. El projecte el financien la Fundació Espanyola de Ciència i Tecnologia i Dipsalut.
Frederic Bartumeus (CEAB) exposa que a l'aplicació està enfocada als nens. A través d'un joc, permet identificar la localització del mosquit tigre via el GPS del mòbil. “El joc es diu Digue’ns si tens el mosquit a casa, al barri, al parc o a l’escola. L’aplicació conté fotos per identificar el mosquit i es fan tres preguntes senzilles per saber si ho és o no”, explica. L'avantatge és que el mosquit tigre és un insecte fàcil d'identificar. De fet, si els nens el cacen, només han de comprovar si té una ratlla blanca al cap.
Aquestes dades permetran obtenir la posició del mosquit tidre i, al llarg de l'estiu, anar elaborant un mapa de la seva presència en el territori gironí. Així, els científics sabran on hi ha els focus d'aquest insecte i, si cal, actuar-hi.
Els responsables de l'aplicació expliquen que, arran de les retallades, el control que es feia fins ara sobre el mosquit tigre s'ha vist força reduït. Per això, s'ha ideat aquest projec