La votació de l’1 d’octubre a Lloret de Mar ha comptat amb observadors internacionals, que han estat arreu de Catalunya posant la lupa sobre el referèndum. Per exemple, a l’escola Pere Torrent ho han pogut comprovar de primera mà. Un equip de la televisió de Gal·les van estar gravant imatges, aquest dissabte, de com s’estaven vivint les hores prèvies a la convocatòria.
També se n’ha fet un seguiment de la jornada de diumenge. La lloretenca Patricia Soler, que és d’orígen britànic, ha explicat que “tinc família a Austràlia, Canadà i amics a França i em van trucar perquè els hi arriben notícies de la violència del govern de Madrid”.
La jornada a Lloret ha comptat amb altres visitants internacionals. És el cas de Marc Barrachina, que ha vingut a Lloret a observar el procediment de l’1 d’octubre i ha fet una valoració positiva. Assenyala que “he trobat gent molt motivada i decidida a fer una feina molt correcte, no hi havia influència pel sí o pel no, però sí per la democràcia”.
Aquests observadors internacionals han pogut copsar les emocions de molts lloretencs, que han sortit amb llàgrimes als ulls després de dipositar la papereta a l’urna. Un fet que ha pogut constatar el president de la Cambra de Comerç de Girona, Eduard Torrent. El lloretenc ha estat membre d’una mesa situada a la Casa de la Cultura. Torrent ha subratllat que “la gent, vingués d’on vingués, estava molt agraïda per poder votar i molt emocionada després d’uns mesos molt difícils”.
Pel que fa a les imatges sobre les actuacions dels cossos de seguretat estatals a diversos punts del país com, per exemple, a Barcelona i Girona, han causat un gran impacte entre els votants lloretencs. Joan Romà Ortiz explica que la jornada al Pompeu Fabra ha transcorregut sense incidents però, tot i la normalitat, les persones que han visitat l’escola s’han mostrat preocupades per la duresa que han emprat tant la Policia Nacional com la Guàrdia Civil. Argumenta que “a les alçades que estem, en els anys que estem, és una cosa inexplicable”.
La jornada de l’1 d’Octubre ha transcorregut amb normalitat a Lloret. Per sort, no s’ha hagut de lamentar cap incident i les persones han pogut exercir el seu dret a vot amb total llibertat. A totes les seus, les portes han tancat a les 20.00 h entre aplaudiments i crits de “Hem votat!”, i amb ovació als Mossos d’Esquadra, que en el cas de Lloret han passat el dia vigilant els col·legis electorals, en parelles, i des de la més absoluta tranquil·litat.