25 C
Blanes

MontPhoto documenta la història oral de Lloret a través de la fotografia

L'associació ha fet la primera edició de la sortida-taller Salat, que pretén anar documentant amb imatges els records de les persones grans del municipi.

La visita amb Teresa Fàbregas (Martín Gallego)
La visita amb Teresa Fàbregas (Martín Gallego)
Reportatge del taller

El barri de la Riera, el de les Tres Creus, el pont de ferro o el que es coneixia com el manicomi són alguns dels punts que han estat objecte de ser fotografiats pels participants a la primera edició del taller Salat. Es tracta d’una iniciativa de MontPhoto, que vol documentar la història oral de Lloret a través de la fotografia.

S’ha fet amb un grup reduït d’una quinzena de persones, per poder fer una cosa íntima i amb molta sensibilitat. El grup ha fet un petit recorregut, pel qual ha pogut escoltar a tres persones grans del municipi que han exposat els seus records sobre Lloret. Són Salvador Pujós, Cristina Montfulleda i Teresa Fàbregas.

Salvador Pujós amb David Salcedo i Xavi Orri (Martín Gallego)
Salvador Pujós amb David Salcedo i Xavi Orri (Martín Gallego)

Entre els participants hi havia diverses persones de fora, com la Montserrat Moraleda, que ha vingut de Blanes i que ha trobat la proposta molt interessant, especialment en descobrir que a Lloret hi havia hagut un sanatori.

“M’ha agradat molt conèixer que hi havia un centre sanitari molt evolucionat, on la gent era tractada amb dignitat i tenia jardins i veia el mar. M’ha semblat fantàstic, no em pensava pas que en aquella època hi hagués aquella sensibilitat”

Montserrat Moraleda

La Montserrat es dedica a la fotografia des que té 18 anys i la va atraure molt la idea que veïns del poble els expliquessin la història local per, després, lligar-ho amb fotografies actuals que reflectissin l’esperit d’aleshores.

Una proposta que també ha interessat molt l’Antoni Marín, de Castellar del Vallès i professor de fotografia a la UOC.

“Em va atraure la idea de treballar la narrativa, soc professor de fotografia de la UOC i treballar sobre el terreny un enfocament narratiu de la fotografia em va interessar molt”

Antoni Marín

En Quim Dasquens, de Caldes de Montbui, destaca que han pogut descobrir un Lloret poc conegut pels turistes.

“Hem après cosetes que estan fora de les rutes convencionals, o que el turisme convencional no coneix de Lloret, hi ha una història antiga que és un dels fonaments de la vila i sempre és aprofitable per fer un retall fotogràfic”

Quim Dasquens

I, entre els participants, també hi havia veïns de Lloret, com la Maria Carme Bernat.

“Està molt bé perquè és una manera diferent de veure la fotografia i de mirar la fotografia”

Maria Carme Bernat
Maria Carme Bernat fent fotos en un moment de la sortida (Martín Gallego)
Maria Carme Bernat fent fotos en un moment de la sortida (Martín Gallego)

Com a lloretenc, en Salvador Palaudelmàs, que va conèixer els llocs per on passava el recorregut, explica que ha estat complicat poder copsar com el Lloret d’abans amb fotografies.

“Sabem que tot està molt desvirtuat, jo que de petit havia conegut tot el barri de la riera i el de les Tres Creus i costa de trobar imatges de paisatge urbà que siguin autèntiques; però alguna cosa queda”

Salvador Palaudelmàs

Tot i així, ha gaudit molt de l’experiència i l’ha trobat molt interessant.

Durant tot el matí de dissabte ha estat el moment de fer les fotografies als racons que han trobat més interessants. I, a la tarda, el taller s’ha complementat amb una part que el fotògraf David Salcedo considera importantíssima: la selecció de les imatges.

“Editar no significa retocar les imatges, editar significa seleccionar i un fotògraf és tan bo com les fotos que decideix mostrar o seleccionar perquè es vegin”

David Salcedo

Amb les imatges seleccionades entre tots els participants, es farà una publicació virtual.

La primera edició del taller Salat, coordinat per David Salcedo, Xavi Orri i Paco Membrives, ha estat un èxit i l’experiència es repetirà el 8 d’octubre, coincidint amb la celebració de MontPhoto. Les inscripcions, que són gratuïtes, estan obertes a través de la pàgina web del reconegut festival de fotografia de natura.

En aquesta ocasió, el fotògraf que guiarà el taller serà Martín Gallego, de Badalona, que també remarca com d’interessant és la proposta. I és que, segons Martín Gallego, per documentar històries és important explicar allò que es vol explicar fixant-se, sobretot, en els petits detalls.

“Fer servir la gent gran del poble, una informació que, malauradament, d’aquí uns anys ja no hi serà, i aquesta transmissió oral de coneixements i d’històries és una cosa fantàstica i s’ha de documentar”

Martín Gallego

 Les inscripcions, que són gratuïtes, estan obertes a través de la pàgina web del reconegut festival de fotografia de natura.

Contingut per a tu

La policia fa servir la càmera tèrmica dels drons per prevenir accidents a la nit

És una eina que permet detectar situacions de risc de manera immediata i amb una "gran precisió".

Què hem de fer si veiem foc o una columna de fum en el bosc?

Lloret de Mar es troba ara en un risc moderat d'incendi forestal, que dona "una certa tranquil·litat però sempre cal estar alerta".

Concert de festa major aquest dissabte a Lloret de Dalt

Amb el duet format per Josep Soto i Jordi Torrents, que actuaran -si el temps ho permet- a les 22h.

Lara Torres: “és un honor ser la pregonera de les festes de Can Carbó i Mas Baell”

En el seu discurs, defensarà que vida de barri és possible en aquest indret, on "la convivència és excel·lent".

El Club Marina Casinet recupera el concert de jazz previ a la pandèmia

Es duu a terme avui (22h), a davant de la seu de l'entitat, en un sopar amb socis i simpatitzants.

Darrers programes

Bon Dia Bona Hora – 7 JULIOL 2025

L'informatiu matinal

Cocodril Club – 6 Juliol 2025

La història del pop-rock amb les cançons que s’han convertit en autèntics himnes

Club Privé – 5 Juliol 2025

Les nits de dissabte gaudeix del ritme que marca Disco Privé en el seu club particular

Ràdio Box – 5 Juliol 2025

L’actualitat musical i les novetats de la setmana. Presentat per Albert Batlle.