El món sencer viu pendent del drama del Japó, on al desastre causat pel terratrèmol i el tsunami s'hi sumen les fuites de radiació de la central nuclear de Fukushima.
Mentrestant, a primera hora d'aquest matí hi ha hagut una nova rèplica del terratrèmol de 6 graus a l'escala de Richter. Segons el govern nipó, l'últim balanç de víctimes pel sisme de divendres i el posterior tsunami és de 3.600 morts i 7.500 desapareguts.
Avui volem saber com viuen aquest drama els japonesos establerts a Catalunya. Entre ells, hi ha Yasuji Fusano. Fa 43 anys que viu a Lloret, on està molt vinculat al Club de Natació.
Explica que divendres, en assabentar-se del desastre, va contactar amb la família i els amics del Japó. Ho va fer per telèfon i correu electrònic. “La meva família viu al sud, a 500 quilòmetres, està fora del problema, però el meu consogre viu a Yokohama, no el podia trucar, però vaig parlar amb la meva jove i tots estan bé”, relata. Assegura però que no obliden “l’ensurt ni el pànic”.
Yasuji Fusano assenyala que els japonesos intenten viure amb aparent normalitat tot aquest desastre, però que la processó va per dins.
Qui també coneix perfectament el Japó és Ramon Vilaró. Nascut a Blanes, però establert a Lloret, va viure-hi 4 anys com a corresponsal del diari El País.
Destaca que allà “t’acostumes als terratrèmols, però no són d’aquesta intensitat”. Tot i la magnitud del sisme de divendres, està convençut que el Japó, “una societat treballadora i disciplinada, se’n sortirà segur”.
