Marina Geli, que tanca la llista de Junts pel Sí a Girona, ha estat a Lloret aquest dijous a la tarda per explicar, al Casal Municipal dels Jubilats, com ha de ser la sanitat a la república catalana. Davant d’una quarantena de persones, Geli ha posat sobre la taula diferents arguments amb l’objectiu de treure la por a aquelles persones que creuen que una Catalunya independent no seria viable i afectaria negativament a la sanitat i el cobrament de les pensions.
Geli ha començat recordant que la vocació d’autogovern dels catalans ve de fa molts anys i només ha estat estroncada per la dictadura franquista. En aquest sentit, ha recordat que el primer gran projecte de salut i social del país el va fer la Mancomunitat del 1914. L’exconsellera de Salut ha afirmat que el model sanitari català és molt bo i, com a exemple, ha ressaltat que Catalunya és un dels llocs amb millor supervivència del càncer de mama del món, amb un 70%.
La candidata de Junts pel Sí, que ha estat molt crítica amb les retallades que ha obligat a fer l’Estat espanyol, ha lamentat que cada any dels impostos que Catalunya paga a Espanya no en tornin 16.000 milions i ha dit que amb aquests diners es podrien fer moltes coses. Per això considera que Catalunya ha de tenir la seva pròpia Agència Tributària.
Geli ha plantejat que en el nou estat català el primer que es farà serà “crear les bases d’una nova llei catalana de salut que també serà social” i ha matisat que “no només per l’envelliment, que ja és motiu suficient, sinó perquè la pobresa també afecta la salut”; de fet, ha dit, “és el determinant social més important per la salut”.
Geli ha aprofitat per exposar que Junts pel Sí ja ha registrat 95.000 candidats i candidates i ha volgut deixar clar que “aquest no és un projecte del president Mas, no és un projecte de l’Oriol Junqueras, no és un projecte d’una persona, aquest és un projecte col·lectiu i extraordinari”, perquè “han passat moltes coses al nostre país” i consideren que necessiten “instruments d’estat”.
I ha afegit: “No volem canviar Espanya, ja ho hem intentat molts anys, ens està bé ser amics d’Espanya i federar-nos quan siguem un estat, però ara el que volem és ser un estat”. I ha conclòs assegurant que si el 27-S el sí no té un “vot massiu”, “no quedarem iguals, tindrem un retrocés”.