Aquest divendres s’estrena la pel·lícula ‘Marco’, la que pràcticament va ser l’última pel·lícula que va rodar Fermí Reixach abans de morir. En aquest film -presentat al festival de Venècia i Sant Sebastià- s’explica la història real d’Enric Marco a qui interpreta Eduard Fernández.
El protagonista és un home que durant anys va fer veure, amb extraordinària veracitat, que havia estat presoner d’un camp de concentració nazi. A part de mantenir aquesta mentida, Marco -que era molt convincent- va arribar a ser president de l’associació espanyola de Víctimes de l’Holocaust. Fins que un dia, un historiador descobreix que el seu relat és completament fals.
A ‘Marco’, l’actor lloretenc interpreta un autèntic supervivent dels camps de concentració, qui «s’enfronta amb Marco en un dels moments més tensos de la pel·lícula», segons Fernando Suárez, una persona molt propera a Fermí Reixach.
El rodatge en què va prendre part en Fermí va tenir lloc fa un any a San Sebastián. En aquell moment, el càncer estava força avançat i va tenir cataractes, que li impedien veure. La productora del film no va voler que s’operés pet evitar riscos abans de fer les seves escenes i ell hi va accedir. Això el va obligar a aprendre’s el text de memòria. Tot i el dolor que sentia per la malaltia i que estava pràcticament ceg, quan entrava a maquillatge en Fermí es convertia en un altre.
«No li feia mal res i tenia una gran energia, era sorprenent»
Fernando Suárez
Durant el projecte, en Fermí i l’Eduard Fernández van descobrir que havien coïncidit en el teatre, dècades enrere, en una obra en què el lloretenc era el protagonista i l’Eduard era un figurant que feia de cabra. Quan van acabar de rodar, tot l’equip es van posar a plorar en un moment de catarsi. «Es va abraçar a l’Eduard Fernández i li va dir: jo et vaig donar l’entrada i tu ara em dones la sortida«, recorda Fernando molt emocionat.
En Fermí Reixach va morir el passat mes de juny a l’edat de 77 anys. Actor de prestigi que deixa una immensa trajectòria que abasta sobretot teatre, a més de cinema i televisió, i també un veí orgullós de Lloret de Mar.
