Lloret de Mar dona visibilitat a la Síndrome de Turner

Es tracta d'un trastorn genètic que només afecta les dones i que no té una simptomatologia comuna.

La façana de la Casa de la Vila il·luminada de fúcsia (Ajuntament de Lloret de Mar)
María José Sánchez
Lloret de Mar dona visibilitat a la Síndrome de Turner
00:00

Si heu passat per la Plaça de la Vila aquest dijous al vespre, haureu vist que la façana de l’Ajuntament estava il·luminada de color fúcsia. El motiu és que el 28 d’agost es commemora el Dia internacional de la Síndrome de Turner.

És un trastorn genètic que pateixen només les dones i que els afecta al desenvolupament i a l’aparença. També pot tenir afectacions en la salut, com infertilitat o problemes del cor. La síndrome de Turner, que forma part de les anomenades malalties rares, apareix quan falta parcial o completament un dels cromosomes X.

La presidenta de l’Asociación Síndrome de Turner Alejandra Salamanca ASTAS Castilla y León, María José Sánchez, assenyala que els efectes són molt diferents en cada dona.

“El més generalitzat és la talla baixa, problemes de reproducció, poden tenir també problemes renals, cardíacs, odontològics, oftalmològics, neurològics… en pot tenir molts o cap”

María José Sánchez

Per tant, algunes tenen símptomes lleus i poden fer vida completament normal, mentre que altres els tenen més greus. Un dels efectes més visibles és que la majoria de les persones que pateixen aquesta malaltia són més baixes que la mitjana.

La Síndrome de Turner és una malaltia minoritària i això fa que sigui molt difícil avançar en la investigació. “Gairebé totes les afectades tenen un problema d’adaptació, van més lentes que la resta i això és difícil de demostrar, perquè no és visible”, ha comentat Maria José Sánchez.

“Com que és una malaltia minoritària, els suports són molt escassos i s’investiga a base d’associacions”  

María José Sánchez

Pel que fa al diagnòstic, també és complicat, perquè la malaltia no té una característica concreta en comú. Tot i així, cada vegada es pot detectar abans.

“Ara es comença a detectar de manera precoç amb ecografies o amniocentesi, però fins ara moltes dones se n’han adonat d’adultes o a l’adolescència”  

María José Sánchez

Jornades com la d’aquest dijous serveixen per donar visibilitat a una malaltia que actualment no té cura i només hi ha tractament per a alguns dels símptomes.

Inscripcions obertes per a les propostes del Banc del Temps

A més, l'entitat està oberta a idees de possibles tallers que vulguin oferir els usuaris.

‘El problema final’, rodada a Lloret amb José Coronado, s’estrena aquest divendres a Netflix

Els Jardins de Santa Clotilde, la casa dels marquesos i la platja de Sa Boadella són alguns dels escenaris destacats.

Núria Perea participa al concurs ‘Soc i seré’ de 3Cat, que s’estrena aquest dimecres

La lloretenca és una de les 100 aspirants del concurs, que posa a prova els coneixements sobre la nostra terra.

Albert Vinyals: «Com a empresa, un supermercat públic sortiria a pèrdues seguríssim»

Segons l'expert en psicologia del consum, la iniciativa que proposa l'alcalde de Nova York arran de l'encariment de la cistella, a Catalunya no seria prou realista.