El daiquiri creat pel lloretenc Constantí Ribalaigua a l’Havana l’any 1922 celebra enguany el seu centenari. Un aniversari rodó i molt especial, que coincideix amb el Mundial de Cocteleleria, aquest 2022 a Cuba.

Segons l’empresa lloretenca Amargura Cultura, especialitzada en projectes històrics, la creació del mestre Ribalaigua, en el bar El Floridita, no va ser ideada als anys ’30 del segle passat, tal i com es pressuposava, sinó al 1922.

La confusió ve donada perquè els historiadors vinculaven el daiquiri a una liquadora que no va ser inventada fins el 1937. Però el mateix Constantí va explicar en un diari dels Estats Units que ell ja va fer servir anys enrere un braç articulat de batuts per triturar el gel i crear el que s’ha anomenat el Daiquiri número 4.
David Barba, un dels responsables d’Amargura Cultura, assenyala que aquest centenari és una “oportunitat per a Lloret per obrir una finestra més del vincle amb l’hostaleria”.
De fet, Constantí Ribalaigua –lloretenc que va emigrar a Cuba i va fundar, a La Havana, el famós bar el Floridita- va perfeccionar el daiquiri. Li va afegir gel picat i va crear el número 4, que amb el temps s’ha convertit en el còctel més demanat pels turistes i també per Ernest Hemingway.

Sense dubte, serà un dels continguts fonamentals del Mundial de Cocteleria, previst aquesta tardor a Cuba, amb més de 70 països inscrits, on hi seran presents els lloretencs Amargura Cultura.