La fibrosi quística és una malaltia minoritària degenerativa, que afecta principalment als pulmons i al sistema digestiu. Algú que la té, però, pot fer vida normal i passar desapercebut? Aquest és el cas de la lloretenca Laura Castells, que estudia al col·legi Immaculada Concepció.

Per indagar sobre la malaltia, la seva cosina, la Farners Cisterna (que fa Batxillerat a l’escola Maristes de Girona) ha dedicat el seu treball de recerca a la fibrosi quística i ara fa una sèrie de xerrades a l’escola de la Laura per exposar-ne els resultats.
Assegura que tant els alumnes com els professors queden molt sorpresos de com afecta la malaltia a la Laura i volen saber-ne més coses. Les principals preguntes són, precisament, sobre el dia a dia de la Laura i també sobre la transmissió de la malaltia. La Farners ha constatat que sovint els companys de la seva cosina saben que li passa alguna cosa, però desconeixen què és.
De fet, això és el que li passava a ella mateixa: sabia que la seva cosina havia nascut amb fibrosi quística i n’havia sentit a parlar tota la vida, però no acabava d’entendre què era exactament. Això la va fer decidir dedicar-li el treball de recerca.

I, dins del treball, la Farners ha impulsat una campanya solidària en què ven pots de bombolles de sabó fets per ella mateixa, acompanyats d’un díptic on exposa els principals detalls de la malaltia. El preu és de 2 euros i la recaptació es destinarà a l’Associació Catalana de Fibrosi Quística.
La fibrosi quística està causada per l’alteració d’un gen anomenat CFTR. Perquè es desenvolupi, caldria que tant la mare com el pare fossin portadors d’aquest gen. Aquesta mala sort es va produir en el cas de la Laura, que, malgrat haver de conviure amb la malaltia, intenta fer vida normal. I per mantenir els pulmons actius, dedica moltes hores al dia al patinatge, amb el club Patinatge Artístic Tordera. Precisament, amb el seu equip acaben de proclamar-se terceres d’Espanya i han aconseguit plaça per a l’Europeu.

La Farners serà avui, a les quatre de la tarda, al col·legi Immaculada Concepció.