L’ADF de la Selva marítima ha trobat prop de 40 plaques d’amiant tallades i abandonades en una zona boscosa de Lloret. Segons el Diari de Girona, l’entitat ja ha alertat l’Ajuntament, que haurà d’assumir els costos derivats de la retirada d’aquest material contaminant.
La patrulla de l’Associació de Defensa Forestal va fer aquest descobriment dissabte passat, durant els controls periòdics que realitza durant tot l’any per les zones forestals dels termes municipals de Lloret, Blanes i Tossa de Mar. En trobar les plaques de fibrociment, l’entitat va denunciar-ho per les xarxes socials.
El procés de retirada, que en principi haurà d’anar a càrrec de l’Ajuntament, pot resultar molt car, ja que el fibrociment d’amiant o conegut popularment com a «uralita» per la marca que li donava nom, és un material contaminant que inhalat pot provocar fibrosi dels pulmons (asbestosi) o diversos càncers. Per això, per retirar-lo cal contractar un servei especialitzat que disposi d’un equip adequat per fer-ho.
Aquestes plaques no han estat les primeres amb les quals ha topat el cos de defensa forestal selvatà durant les seves inspeccions. Segons l’ADF, en els últims mesos n’han trobat en zones boscoses del camí del Vilar a Blanes o a Can Sota a Tossa.
En aquest sentit, l’associació selvatana alerta que, en cas d’enxampar l’infractor, se l’identifica i s’avisa els Agents Rurals i els Mossos d’Esquadra, que són els que aixequen acta i presenten denúncia. Una situació a la qual, segons l’ADF, ja han hagut de fer front alguna vegada.
Tot i ser el més perillós, l’amiant no és l’únic material amb el qual s’han topat últimament els ADF de la Selva Marítima, ja que també han trobat bombones de butà llençades al mig del bosc, a banda de residus i runa provinent de cases en construcció o en obres. Material que l’entitat recorda que es pot portar a la deixalleria municipal gratuïtament.