Lloret de Mar, entre la història i el mite: l’origen llegendari del seu nom

Els autors del llibre 'Mites i llegendes catalans' recuperen el patrimoni mitològic català i el difonen amb un llenguatge adaptat als nous temps.

L'estàtua de Dafne a Lloret de Mar.
Jordi Salas, Esther Barcelona
Lloret de Mar, entre la història i el mite: l’origen llegendari del seu nom
00:00

El nom de Lloret de Mar té el seu origen en una llegenda basada en la mitologia grega, concretament en el mite de la nimfa Dafne i la seva transformació en llorer per fugir del déu Apol·lo, enamorat d’ella. Així ho explica Jordi Salas, autor del llibre ‘Mites i llegendes catalans’, escrit juntament amb Esther Barcelona. L’obra recupera el patrimoni mitològic de Catalunya amb un llenguatge accessible i adaptat als nous temps.

La llegenda lloretenca indica que “el déu Apol·lo s’enamora de Dafne a causa d’una fletxa d’amor d’Eros, però ella rep una fletxa contrària i el rebutja. En aquesta persecució, Dafne fuig de Grècia i arriba fins a la costa que avui és Lloret de Mar, on demana ajuda a la seva mare, Gea, perquè la protegeixi. I ella la converteix en un llorer. D’aquí vindria el nom de Lloret de Mar», relata Salas.

jordi salas i esther barcelona
Jordi Salas i Esther Barcelona, autors el llibre ‘Mites i llegendes catalans’ i de ‘Unitat de Llegenda’ a les xarxes socials.

Per la seva banda, Ester Barcelona explica que altres ciutats també tenen orígens vinculats a la mitologia grega i destaca l’organització temàtica del llibre. «Hem dividit les històries segons si estan protagonitzades per éssers fantàstics, si se situen en indrets mitològics o si expliquen l’origen de topònims. En el cas de la llegenda de Barcelona, per exemple, l’heroi grec Heracles n’és el protagonista. I també incloem curiositats relacionades amb altres mites, com aquest de Dafne que s’ha explicat, perquè molts comparteixen personatges de la mitologia grega», afegeix.

El projecte neix de la voluntat d’arribar a un públic més ampli després de l’èxit d’Unitat de Llegenda, amb què els autors difonen a les xarxes socials històries i personatges de la tradició catalana. Sumen més de 40.000 seguidors entre Instagram i TikTok.

El llibre també recull llegendes populars molt conegudes, com la de l’escut de Catalunya i les quatre barres atribuïdes a Guifré el Pilós. La iniciativa busca apropar aquestes narracions al gran públic amb un llenguatge actual i accessible, reforçant el vincle entre territori, història i imaginari col·lectiu.

Tot a punt per la 13a Marxa de Torxes

El recorregut, que començarà aquesta nit a les nou del vespre i sortirà des de la Dona Marinera, estrena enguany nou itinerari.

L’Esplai Capicua inaugura exposició per celebrar el seu 35è aniversari

Hi trobareu objectes, fotografies i anècdotes de les quals han estat les tres dècades i mitja d'història de l'agrupació lloretenca.

Tarda de contes a la plaça Melcior Montero

L'activitat, a càrrec de la narradora oral Mon Mas, pretén apropar la biblioteca als barris més allunyats.

La Festa Major de les Alegries arriba diumenge amb una programació pensada per a tots els públics

Entre els actes més destacats trobarem la Batallada, el dinar a la Pineda i el berenar popular amenitzat amb discjòquei.