A partir d’aquest dijous, 21 de maig, s’ha de portar la mascareta obligatòriament en els espais públics, tant tancats com oberts, sempre que no es puguin garantir els 2 metres de distància de seguretat. Queden exclosos els menors de 6 anys, tot i que es recomana per als nens i nenes de 3 a 5 anys.
La mesura contempla excepcions per raons de salut i també en algunes activitats com, per exemple, fer esport. Queden excloses de portar-ne les persones que tinguin dificultats respiratòries, amb contraindicacions per motius de salut o discapacitat, o bé quan sigui incompatible amb l’activitat que es realitzi, com sortir a córrer.
Aquesta peça ha passat a formar part del nostre dia a dia, però només era obligatòria per agafar el transport públic. Dilluns el govern espanyol va anunciar que serien obligatòries, i aquest dimecres se n’han publicat els detalls al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE).
El Ministeri de Sanitat justifica l’ús generalitzat de mascaretes entre la població per reduir la transmissió comunitària de la COVID-19 “per la seva alta transmissibilitat”, com també per “la capacitat que han demostrat les mascaretes per bloquejar l’emissió de gotes infectades, molt important quan no és possible mantenir la distància de seguretat”.
La mesura publicada al BOE que obliga a portar mascaretes als llocs públics recull també algunes excepcions. Com per exemple les persones que presentin algun tipus de dificultat respiratòria que es pugui veure agreujada per l’ús de mascareta. També queden excloses les persones en què l’ús de mascareta resulti contraindicat per motius de salut degudament justificats, o que per la seva situació de discapacitat o dependència presentin alteracions de conducta que facin inviable la seva utilització. Tampoc no n’han de dur les persones que desenvolupen activitats en què, per la pròpia naturalesa d’aquestes, resulti incompatible l’ús de la mascareta. O bé per causa de força major o situació de necessitat.
La Moncloa ha explicat que durant la pràctica de l’esport no és necessari portar mascareta perquè és de les activitats en què “resulta incompatible”.
Al cotxe també caldrà portar-la si es viatja amb persones amb qui no es convisqui.
Els ciutadans hauran de comprar les mascaretes “preferentment higièniques o quirúrgiques” que cobreixin el nas i la boca.
Es restringeix la circulació de vehicles al passeig Verdaguer
A partir d’aquest dijous 21 de maig, la circulació de vehicles pel Passeig Verdaguer es restringirà a partir de les 11 hores, enlloc de les 12 del migdia com fins ara.
Aquesta modificació afecta les operacions de càrrega i descàrrega en aquest passeig. La mesura ve provocada per les autoritzacions excepcionals d’ampliació de terrasses als establiments d’aquest sector. I serà vigent mentre es mantinguin les esmentades autoritzacions.