Les coses han canviat molt en els últims anys pel que fa al tema de la independència de Catalunya. És la principal conclusió que van posar sobre la taula ahir els responsables i els protagonistes reals de la pel·lícula Fènix 11.23, després de la projecció que es va fer en el teatre municipal.
Un dels directors de la pel·lícula, Joel Joan, va dir, amb un toc d’humor, que “les coses no estaven així ni de bon tros, i que gràcies a nois com l’Èric hem avançat i estem avançant cada dia pas a pas… ho tenim a prop? Home, doncs molt més a prop del que ho tenien l’any 1716”.
Joel Joan va assegurar que tot el que s’explica en el film és rigorosament cert, però que no ho van poder explicar tot perquè els fets eren tan surrealistes, que la pel·lícula perdia credibilitat. Per exemple, que la Fiscal no s’havia llegit el correu electrònic que va desencadenar tots els fets o que un test psicològic va determinar que “la família de l’Èric era perillosa perquè a casa parlava en català i mirava TV3”.
Fènix 11.23 explica el que va viure l’Èric Bertran quan amb 14 anys va ser acusat de terrorisme. La pel·lícula fa una crítica a la situació política, però també al tracte que va rebre el protagonista, sobretot per part dels companys de classe. La mare de l’Èric, Rosa Maria Martínez, que també va assistir a la projecció amb el seu home i el seu altre fill, està d’acord en què les coses han canviat molt i està satisfeta de la trajectòria que ha seguit l’Èric. Martínez reconeix que tot el que explica la pel·lícula és real, però insisteix en què comprimir tot el patiment que van viure en 90 minuts és impossible.
Fènix 11.23 ha rebut 7 nominacions als Premis Gaudí del cinema en català, entre les quals hi ha les de millor pel·lícula, millor director i millor protagonista.
