A Catalunya es malbaraten cada any 260.000 tones de menjar. Una dada preocupant, sobretot tenint en compte que el 22% de la població catalana viu per sota del llindar de la pobresa. El menjar que es llança podria cobrir les necessitats alimentàries de mig milió de persones.
Davant d'això, la Generalitat -a través de l'Agència de Salut Pública i de la Universitat Autònoma de Barcelona i amb la col·laboració del Banc dels Aliments i de diferents entitats benèfiques, com ara la Fundació Alícia o Cáritas- ha editat una guia sobra com actuar per no malbaratar aliments.
El director de l'Agència Catalana de Seguretat Alimentària, Alfons Vilarrasa, explica que el menjar es malbarata per diferents vies: la major part del malbaratament, un 58%, té lloc a les llars; després vénen els supermercats, amb un 16%; la restauració, amb un 12%; els altres canals de comercialització d'aliments, amb un 9%; les institucions, amb un 4%; i els mercats, amb un 1%.
Vilarrasa ha volgut deixar clar que la guia s'adreça tant al que vol donar el menjar per no llençar-lo, com a qui el vol rebre. Els consells per rebre el menjar s'adrecen a les entitats benèfiques, però també als consumidors finals. Per exemple, se'ls explica que els productes freds els han de posar a la nevera abans que passi una hora i mitja des que els tenen o que els que estan a punt de caducar s'han de cuinar el mateix dia o congelar. La guia també remarca que cal diferenciar entre data de caducitat i data de consum preferent.
L'estudi que s'ha fet previ a elaborar la guia també destaca que es malgasten 35 quilos per habitant, que equivalen a 112 euros per persona cada any.
El document es pot consultar a través de la pàgina web de l'Agència de Seguretat Alimentària.
Afegir que a Lloret, els aliments que es donen es gestionen a través del Centre de Distribució d'Aliments, que té a darrer
