El veïnat de les Alegries restaura les pintures de dins de l'ermita. Són sis obres de Rafael Martínez Padilla que mostren diferents escenes de la vida de la Verge i Jesús i que ocupen les parets de l'interior de l'ermita. Des de la seva creació, el 1913, no s'ha fet cap mena de manteniment i la humitat i la pol·lució han malmès les pintures.
Ho ha explicat Núria Piqué, tècnica de restauració i conservació d'obres d'art en l'especialitat de pintura, que afegeix que els quadres tenen una capa de brutícia superficial i humitats internet, de manera que s’han descohesionat les capes entre elles i també la seva adhesió al mur. Per això, segons Piqué, cal fer una fixació important de les capes i una consolidació amb el mur.
El cost del projecte de restauració puja a 18.000 euros, finançats entre la Generalitat (que n'ha aportat 6.000) i l'Ajuntament. El regidor de Cultura, Arseni Frigola, exposa que han decidit apostar per una iniciativa com aquesta perquè consideren que és “importantíssim” conservar una part tan destacada del patrimoni lloretenc.
Per la seva banda, la responsable de l'especialitat de pintura del centre de restauració de la Generalitat, Maite Toneu, explica que, a l'hora d'atorgar la subvenció, han tingut en compte que es tracta d'un conjunt de pintures que són visitables i, sobretot, que la resta de l'ermita ja està restaurada.
De fet, el president del veïnat, Josep Carreras, ha explicat que han esperat a tenir l'ermita restaurada per centrar-se en les pintures. Segons Carreras, la previsió és que les tasques de restauració estiguin acabades per la Festa del Traginer, d'aquí a tres mesos.
Amb aquesta actuació el veïnat haurà complert gairebé l'objectiu de restaurar tota l'ermita. Només quedarà pendent el retaule. Pel que fa al projecte del museu d'eines, els veïns esperen que algun dia pugui ser una realitat. De moment, la iniciativa està aturada per la crisi econòmica.
Declaracions de Núria Piqué, Arseni Frigola i Maite Toneu.
