Salut administrarà la vacuna contra l’herpes zòster a les persones de 65 i 80 anys

A més, també s'administrarà la vacuna del papil·loma humà als nens de sisè de primària.

Esther Caraballo
Salut administrarà la vacuna contra l’herpes zòster a les persones de 65 i 80 anys
00:00

El Departament de Salut administrarà la vacuna contra l’herpes zòster a totes les persones nascudes el 1957 i les nascudes el 1942; és a dir, aquelles que aquest 2022 han complert o compliran els 65 o els 80 anys. L’objectiu és evitar el dolor i el patiment que pateixen les persones grans que tenen aquesta infecció.

Es calcula que la meitat de les persones que arribin als 85 anys patiran aquesta malaltia, que provoca que el malalt pugui, fins i tot, deixar de menjar i convertir-se en dependent, a causa del dolor que provoca. De moment, s’han adquirit 130.000 dosis, amb un cost de 17 milions i mig d’euros.

Esther Caraballo, infermera de la Corporació de Salut del Maresme i la Selva, explica que és un virus conegut popularment com a “culebrilla”, que produeix molt de dolor i una erupció cutània. Afecta a molta gent i, sobretot a partir dels 50 anys i en dones, el nombre de persones a qui afecta augmenta.

L’herpes zòster és més habitual que aparegui en el tronc o a la cara, però pot sortir en qualsevol part del cos. I és una malaltia produïda pel mateix virus de la varicel·la.

“Quan tenim el virus de la varicel·la queda com ‘mig adormit’ en els nervis del nostre cos, però quan les nostres defenses baixen fa que el virus es manifesti i apareix en forma d’herpes zòster”

Esther Caraballo

Cal tenir en compte que, a Catalunya, des del març d’aquest any també s’administra la vacuna a les persones majors de 18 anys que tenen unes condicions de risc determinades.

D’altra banda, Salut també ha anunciat l’inici de la vacunació contra el virus del papil·loma humà en nois. Fins ara era es feia només en noies de sisè de primària, però la malaltia també afecta als nois, que en són portadors, de manera que, tenint en compte que és una vacuna molt efectiva, s’ha decidit ampliar-ho als dos sexes.

“Realment és una vacuna efectiva tant per a nois com per a noies, perquè aquestes malalties les pateixen tant nenes com nens, que són portadors d’aquestes malalties”

Esther Caraballo

La vacuna s’administra a les escoles, als alumnes de sisè de primària. Catalunya és la primera comunitat que ho fa. Per aquest motiu, s’han adquirit 67.000 dosis i cada persona en rebrà dues.

La Fundació «La Caixa» subvenciona amb un milió d’euros la investigació mèdica de l’equip de la doctora lloretenca Cristina Fornaguera

El projecte busca elaborar un tractament per la malaltia de Lafora, actualment sense cura.

Lloret de Mar registra 159 donacions de sang en tres jornades

Les campanyes també han permés recaptar 14 donacions de plasma i incorporar 17 persones que han donat sang per primera vegada.

La Corporació de Salut del Maresme i la Selva impulsa una enquesta per conèixer els temes que la ciutadania vol tractar al CAP

El qüestionari es pot respondre online i és anònim. Es proposen temes com l'alimentació, l'activitat física, la salut mental o les addiccions, entre d'altres.

Isaac Lloveras: «No hi ha salut possible, sense salut mental»

Aquest 10 d'octubre se celebra aquesta jornada amb l'objectiu de visibilitzar la problemàtica, lluitar contra l'estigma i equiparar la salut mental amb la física.