Els centres d’atenció primària de la Corporació de Salut del Maresme i La Selva han realitzat 57.399 trucades durant la pandèmia de la Covid-19. En concret, a l’àrea bàsica de salut Lloret – Tossa, s’han registrat un total de 31.130 trucades. D’aquestes, més de 2.250 han estat per atendre casos de coronavirus. A més, s’han fet gairebé 7.400 visites presencials i s’han dut a terme més de 1.300 visites a domicili.
Pel que fa a la resta d’àrees bàsiques de salut, la de Malgrat – Palafolls ha comptat amb més de 17.300 trucades, de les quals 900 han estat per la Covid-19. I en el cas de l’àrea de Calella, s’han fet quasi 9.000 trucades, 1.000 de les quals han estat relacionades amb el coronavirus.

L’atenció primària ha tingut un paper molt important durant el període de la pandèmia. Ha servit de mur de contenció per evitar les visites a les urgències dels hospitals que no eren necessàries. Moltes d’aquestes urgències s’han atès des dels CAP, on s’ha fet una primera selecció per decidir si el pacient havia de ser derivat a l’hospital o si se li podia fer un seguiment des del seu domicili.
Per evitar desplaçaments, la majoria de les cites s’han atès de manera telefònica, mantenint només les visites presencials per a qüestions urgents. D’aquesta manera, s’ha evitat la propagació del virus. Imma Morató, directora d’Atenció Primària de la Corporació, explica que «va ser una tasca molt important, per evitar que els pacients sortissin de casa i resoldre via telefònica o telemàtica el que fos necessari».

Així, des de la Corporació s’ha creat una agenda Covid per fer seguiment telefònic als pacients amb simptomatologia, a través de la qual s’han fet més de 4.100 trucades, entre el 16 de març i el 31 de maig. La resposta dels pacients ha estat molt positiva. Morató destaca que «ha estat complicat el confinament en gent que tenia pocs símptomes i no entenia massa bé que havia d’estar catorze dies a casa, però en general hem tingut bona acollida». Ara, des de la Corporació continuaran oferint l’assistència telemàtica en els pròxims mesos. Consideren que és molt important evitar el contacte entre persones que puguin tenir simptomatologia, per tal de dificultar la propagació del virus.
Un altre aspecte important ha estat la tasca de Treball Social durant la pandèmia. S’han dut a terme 2.380 accions entre el 14 de març i el 31 de maig. La feina ha consistit en l’acompanyament i el seguiment telefònic a persones grans, així com el subministrament de medicaments per evitar desplaçaments de les persones més vulnerables.
